“Je moet het proberen!’

Dit zei Theo Schaafsma van het ICT-lab op de Marnix Academie tegen zijn studenten. De Marnix Academie is een gespecialiseerde hogeschool op het gebied van onderwijs, een opleidings- en kennisinstituut voor onderwijsprofessionals. Professionals die werkzaam zijn in de kinderopvang, het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs of het MBO. Op zoek naar producten die bewegen en leren combineren, probeerde de school HopSpots uit. Theo introduceerde het daarna bij bijna alle studenten. We spraken hem over zijn ervaringen.

Marnix académie

Theo: “Veel studenten vinden het moeilijk om met technologie in het onderwijs (ICT) te werken, maar nadat ze de interactieve tegels van HopSpots hebben geprobeerd, zijn ze allemaal erg enthousiast. Het is degelijk materiaal, heel eenvoudig in gebruik en momenteel het meest populaire item in het ICT-lab. Daar kunnen studenten items lenen om mee te nemen naar de scholen waar ze oefenen met lesgeven. We kozen voor Hopspots omdat je je eigen materiaal kunt maken. Die mogelijkheid bieden andere platforms ook, maar bij HopSpots gebruiken de studenten het veel vaker. Het is intuïtiever.”

‘Mijn 8-jarige zoon kan er lessen mee maken’

De studenten kunnen Hopspots 2 weken lenen. Als ze in echte onderwijssituaties lesgeven gebruiken ze vooral de app en de voorgeprogrammeerde spellen, maar ze hebben ook veel ideeën om hun eigen spellen binnen de app te maken. Theo: “We hebben een wedstrijd gehouden waarbij studenten met eigengemaakte lessen prijzen konden winnen. Dit leidde tot een breed scala aan ideeën en concepten. Van het demonstreren van de waterkringloop met Code a Spot tot het rangschikken van historische gebeurtenissen in de juiste volgorde en veel ideeën voor Mix’n’Match.” Hij legt uit hoe eenvoudig studenten eigen inhoud kunnen maken. “Je maakt je eigen programma door op de knop te drukken, je spreekt, je drukt op de knop en je hebt een les gemaakt. Mijn 8-jarige zoon kan het, zei ik tegen de studenten. Dat overtuigde ze ervan dat zij het ook kunnen.”

Veel mogelijkheden

Theo experimenteerde ook met de Key:connector, daarmee kun je de interactieve tegels met een computer verbinden. Om anderen te inspireren maakte hij een webpagina met voorbeelden: https://hopspots.yurls.net/nl/page/1163158 Theo: “Met de Key:connector kun je met je voeten pijlen besturen in een bestaand spel zoals het Dansspel, maar ook je eigen spellen maken in bijvoorbeeld Scratch met een link naar het fruitspel.” Hij hoopt dat de studenten dit in de toekomst vaker zullen doen. “Desktopactiviteiten zijn veel leuker als je die samen interactief, springend en lachend kunt doen.”

Bewegen en leren tegelijk

Theo vergelijkt HopSpots met geprojecteerde vloeren van 3 bij 4 meter. “Die afmeting geeft fysiek beperkingen. Toen we HopSpots uitprobeerden ontdekten we dat je meer dan 40 meter kunt rennen, dat brengt dus echt je hartslag omhoog. Ik vind het prettig dat je zo gemakkelijk kunt bewegen. Je gooit de tegels op de vloer en ze werken meteen.”

‘Moeilijk voor te stellen – probeer het!’

Theo: “Hopspots is erg moeilijk voor te stellen als je het niet hebt geprobeerd. Als ik andere mensen uitleg wat het is en doet, raakt eigenlijk niemand echt enthousiast. Totdat ze zelf op de vloer en de Hopspots staan. Probeer het dus!”

Pas als je HopSpots zelf ervaart als docent of leerling, zie je hoe het motiveert en plezier en saamhorigheid in het onderwijs stimuleert. Wil je dat we jouw school bezoeken voor een demonstratie? Neem dan gerust contact met ons op.


‘Zowel jonge als oudere kinderen zijn er dol op!’

Hopspots is speciaal ontworpen om kinderen actief en betrokken te laten leren terwijl ze plezier hebben. Dat past precies bij het werk van Loes van de Velde want zij bedenkt activiteiten bij Korein Kinderopvang. Korein heeft meer dan 110 locaties voor dagopvang en buitenschoolse opvang in en rondom Eindhoven, en nog eens 80 locaties in de regio Arnhem. Loes zet Hopspots regelmatig in tijdens de schoolvakanties. We vroegen haar hoe de kinderen en begeleiders dat ervaren.

Feet and Hopspots

Loes: “In ons team zijn we, samen met onze collega’s in Arnhem, verantwoordelijk voor het organiseren van activiteiten en het samenstellen van vakantieprogramma’s voor alle locaties. Daarnaast bieden we ook online activiteiten.”

Interactief plezier voor alle leeftijden

“Op dit moment gebruiken we Hopspots voornamelijk als onderdeel van onze vakantieprogramma’s” vertelt Loes. “Als een thema of workshop geschikt is, nemen we Hopspots mee naar de locatie en laten kinderen tussen 4 en 12 jaar ermee spelen. We hebben gemerkt dat zowel de jongere als oudere kinderen er door het interactieve karakter dol op zijn! Ze springen op de gekleurde tegels en spelen met plezier. Het triggert hun enthousiasme en ze willen altijd meer. De begeleiders zijn vaak enthousiast en betrokken bij het spel. Ze spelen zelfs mee.”

“We hebben overwogen om Hopspots het hele jaar door te gebruiken als uitleen spel, maar het apparaat dat wij hebben is vrij groot. Daarom hebben we wat zorgen over het transport en het gebruik op locaties waar het personeel misschien niet bekend is met Hopspots.”

Spannende spellen, actief betrokken kinderen

Yellow Hopspots-tiles and shoe

Loes: “Tijdens schoolvakanties gebruiken we Hopspots de hele dag door. Dat doen we meestal in twee shifts, ’s ochtends 2 uur en ’s middags 2 uur. Tussen de middag laden we dan op tijdens de lunchpauze. In ons spelprogramma is er altijd wel iemand die bekend is met de werking van het apparaat. Meestal selecteren we één of twee spellen, waarvan je er één kunt uitbreiden zodat het spel steeds uitdagender wordt. De kinderen genieten en roepen vaak enthousiast: we willen nog een keer!“

“Voor ons zijn de repeteerspellen het leukst. Het programmeren is ook superleuk, maar daar heb je meer tijd voor nodig. Dan is het memory spel waarbij je moet rekenen met bijvoorbeeld 1 kilo = 1000 gram erg geschikt. De kinderen vinden het geweldig dat de spots oplichten en dat ze de lichten mogen uittrappen. Het triggert ze dat er steeds iets gebeurt, ze zijn heel actief bezig. Als je de tegels verder uit elkaar legt, wordt het spel leuker en uitdagender. Die manier van spelen is zo uitnodigend dat de kinderen steeds nog een keer willen spelen.”

Klaar voor plezier en leren? Ontdek Hopspots!

Loes: “Ik zou Hopspots zeker aanbevelen! Het is een geweldig leermiddel dat leren leuk en boeiend maakt. Wij gebruiken het tot nu toe vooral tijdens de vakantieperiodes, maar het is de moeite waard om het vaker in te zetten. En als je de tijd neemt om zelf te programmeren kun je er alles uithalen. Het is een supergaaf spel om op locatie leuke activiteiten te doen.”


‘Hopspots in onderwijs: breed inzetbaar, perfect voor taalontwikkeling’

In het noorden van Antwerpen staat Het Laerhof. Met een populatie van ongeveer 80 procent allochtone leerlingen is deze basisschool een smeltkroes van culturen en talen. Pedagogisch ICT-coördinator Tom van den Broeck zorgt ervoor dat het ICT-park soepel draait, collega’s worden getraind en nieuwe technologieën naadloos worden geïntegreerd in het onderwijs. Tom: “Door bewegend en interactief leren met Hopspots moedigen wij kinderen op een speelse manier aan om hun Nederlandse taalvaardigheid te ontwikkelen en te versterken.”

Het Laerhof huisvest zo’n 700 leerlingen, waarvan ongeveer 300 in het kleuteronderwijs en de overige 400 in het lager onderwijs. Het gaat om kinderen van 2,5 tot 12 jaar oud, met diverse achtergronden. Dat maakt de school tot een dynamische leeromgeving. Tom: “We hebben Hopspots eerst ingezet in de hogere groepen. We wilden er zeker van zijn dat kinderen de technologie volledig begrepen voordat we die in de lagere klassen zouden inzetten. Deze doordachte aanpak hielp om Hopspots effectief in ons onderwijsprogramma te integreren.”

Inzetbaar voor alle vakken

Tom: “Je kunt Hopspots voor alle vakken gebruiken: taal, rekenen, maar ook aardrijkskunde en de gymles. Kinderen worden, zonder dat ze het in de gaten hebben, uitgedaagd om leerstof onder de knie te krijgen. Wij zien de vooruitgang terwijl ze plezier hebben. Op onze school gebruiken wij Hopspots met vier kinderen tegelijk, gecombineerd met andere tools.”

Toegankelijk voor kinderen en leerkrachten

“Een groot voordeel van Hopspots is de toegankelijkheid” vertelt Tom. “Kinderen raken snel vertrouwd met de technologie, terwijl leerkrachten in slechts enkele minuten spellen kunnen maken en aanpassen.” Hij beveelt Hopspots van harte aan voor andere onderwijsinstellingen.

Tom: “Het heeft zijn meerwaarde bewezen bij Het Laerhof, vooral als het gaat om taalontwikkeling. Ik ben ervan overtuigd dat andere scholen en instellingen er net zoveel baat bij kunnen hebben als wij.”