De muzieklessen in het GrooveLab voor de bovenbouw en het VO vinden eveneens plaats in een voorbereide omgeving. Dit betekent dat de leerlingen kennis kunnen opdoen door gebruik te maken van speciaal voor dit concept ontwikkelde materiaalsets, aan eigen content kunnen werken met verschillende (algemeen gangbare) apps. Voor jongeren is dit spannend en op deze manier krijgen ze talloze mogelijkheden zich muzikaal te ontwikkelen.

Het programma

Tip: Gebruik de YouTube automatisch vertalen optie

Inzet van Apps en I-Pads

Moderne tablets vervangen de klassieke leerboeken en bladmuziekcollecties. Geselecteerde apps zijn beschikbaar. Er zijn meer dan 100 apps getest voor gebruik, maar uiteindelijk worden er maar vier regelmatig gebruikt. De Chordify-app maakt het bijvoorbeeld mogelijk om akkoordsymbolen en vingerzettingafbeeldingen mee te laten lopen met YouTube-video’s en zo de songbegeleiding in realtime te oefenen met actuele hits en tijdloze klassiekers. Met Guitar Pro is een uitgebreide bibliotheek met bladmuziek beschikbaar. Partituren, afzonderlijke delen en tabbladen kunnen worden gelezen en bewerkt als pdf-bestanden, bijvoorbeeld omgezet in alle toonsoorten. Anytune biedt een verscheidenheid aan opties voor het spelen van liedjes om te helpen bij het oefenen. Het tempo kan worden gewijzigd en de toonhoogte kan worden aangepast, korte loops kunnen worden gemaakt en individuele instrumenten kunnen worden geïsoleerd. Bovendien wordt een drummachine-app gebruikt als metronoom en als hulpmiddel.

Tip: Gebruik de YouTube automatisch vertalen optie


Als pioniers in het gebruik van digitale apparaten in muziekschoollessen, heeft GrooveLab regelmatig contact met fabrikanten om feedback te geven en de technologie te verfijnen. En deze partijen zijn zeker dankbaar, want het gebruik ervan in de professionele muziek-pedagogische omgeving staat nog in de kinderschoenen. Andreas Kopfmann en zijn collega’s zijn vooral gebrand op een bijzondere technische nieuwe ontwikkeling: een digitaal begeleidingsplatform dat zowel voor blaasinstrumenten en andere instrumenten als voor het oefenen van klassieke muziek kan worden gebruikt.

De tablets en apps creëren een leeromgeving waarin de leerling kan omgaan met de liedjes en muzikaal kan oefenen, vooral dicht bij de originele opname. In deze context hebben de makers van GrooveLab een interessante bijwerking kunnen identificeren. De experimentele sfeer nodigt een ongewoon groot aantal leerlingen uit om te zingen. Deze verrassende ontwikkeling past in de holistische benadering van het GrooveLab: de focus ligt op het omgaan met muziek in al zijn facetten.

Digitale technologie ten dienste van leren


Dankzij een slim netwerk worden in een mum van tijd opnames van oefensessies gemaakt, die als documentatie via e-mail naar de leerlingen en hun ouders kunnen worden gestuurd, inclusief bladmuziek voor verder oefenen. Al met al is het goed doordachte totaalconcept indrukwekkend, waarbij de bestaande technologie nooit een doel op zich is, maar de pedagogische methode op de voorgrond staat. Centraal staat een nieuwe manier van leren, niet om het ontwikkelen van nieuwe technologie.

Het nieuwe leren is een feit. In het GrooveLab zijn momenteel zo’n 100 kinderen en jongeren actief. De gemiddelde verblijfsduur van de leerlingen is ongeveer twee uur en daarmee aanzienlijk langer dan bij traditionele muzieklessen. Naast het hoofdinstrument worden andere instrumenten en de stem aangeleerd en wordt kennis over muziek in het algemeen bijgebracht. Daarnaast zijn er door samen muziek te maken altijd bands die zich wijden aan hun eigen liedjes en de podia en repetitieruimtes buiten de muziekschool veroveren.